Vuonna 2020 verkkokaupankäynti saavutti huippunsa eri puolilla maapalloa, vaikka monet taloudet jäivät pohjalle.
Jokaisena vuonna odottamattomat tapahtumat aiheuttavat sähköisen kaupan alan jopa ennalta arvaamatonta kasvua, kun yhä useammat kuluttajat siirtyvät verkkoon. Ja nyt, kun uutta vuotta on eletty kahdeksan kuukautta, nousu ei näytä hidastuvan. Jos jotain, se on edelleen kasvussa.
He, jotka ymmärtävät internetistä enemmän, etsivät aina uusia ja saumattomia tapoja shoppailla ja tulevat luultavasti käyttämään verkkokauppoja myös pitkälle tulevaisuuteen. On odotettavissa, että useimmat hyppäävät kelkkaan jo lähitulevaisuudessa. Yritykseltä yritykselle (B2B) -tilastot ennustavat verkkokaupoille jatkuvaa kasvua vuonna 2021. Lähes jokaisella liiketoiminnan alalla tapahtui nopeaa kehitystä digitaalisessa läsnäolossa ja tähän ryhmään kuuluu myös yritykseltä yritykselle -viestintä. Sähköisen kaupankäynnin uudet trendit antavat yrityksille mahdollisuuden löytää säästäväisempiä tapoja käsitellä markkinointikuluja, parantaa sitoutumista ja hallita kuluttajia sekä toimittajia.
Sähköisen kaupankäynnin kasvu voidaan sitoa ihmisten siirtymiseen kohti alaa aikana, jolloin elämä sellaisena kuin sen tiesimme, muuttui. Tämä käsite ei ole uusi ja voidaan nähdä muillakin aloilla, kuten kryptovaluuttamarkkinoilla. Esimerkiksi Dogecoinilla on vastaava malli, jossa sen valuuttakurssi kulloinkin riippuu siitä, mitä markkinoilla on meneillään. Toisin sanoen tämän kryptovaluutan kurssi ja kaavio sekä sen arvo ja kasvu riippuvat sen verkon käyttäjien määrästä.
Mitä on verkkokaupankäynti?
Jotta ymmärtäisimme verkkokaupankäynnin kasvun ja miksi sillä on merkitystä, meidän on tutkittava käsitettä. Sähköinen kaupankäynti – tai verkkokaupankäynti -tarkoittaa tavaroiden ja palvelujen myyntiä ja ostamista internetissä. Sähköinen kaupankäynti käsittelee suurimmaksi osaksi verkkokaupan myyntinäkökulmaa, johon liittyy fyysisiä tuotteita.
Verkkokaupankäynnin kasvu vuonna 2021
Sähköinen kaupankäynti on jo vuosia ollut verkkokaupan näkymätön selkäranka, joka on ajanut liiketoiminnan pois näkyviltä. Kun liiketoiminnan kasvot kuitenkin muuttuivat viime vuonna, tämä nukkuva jättiläinen nousi parrasvaloihin. Ja vaikka maailma hiljalleen palaa perinteiseen elämäntapaansa, monet ihmiset ovat tottuneet verkkokauppojen helppouteen ja mukavuuteen. Nyt kun he voivat hankkia haluamansa tarvitsematta poistua talosta, ihmiset eivät edes viitsi enää lähteä kiertämään fyysisiin kauppoihin. Yritykset puolestaan seuraavat kehitystä ja ottavat käyttöön uusia strategioita kuluttajien tarpeiden tyydyttämiseksi. Tämän seurauksena verkkokauppa on yksi liiketoimintamaiseman nousevista trendeistä. Sen voidaan myös odottaa jatkavan kasvuaan vuonna 2021, mutta ei ehkä yhtä eksponentiaalisesti kuin edellisenä vuonna.
Verkkokaupankäynnin tulevaisuus
Vaikka emme voi tarkasti ennustaa, miten sähköinen kaupankäynti muuttuu tulevina vuosina, tiedämme muutamia asioita varmasti. Kun verkkokaupankäynti lisääntyy nyt nopeammin, kilpailu netissä on kovaa. Kuluttajat eivät ole niin rajoittuneita verkossa kuin fyysisissä tiloissa. Vaihtoehtoja on valtavasti eri hintaluokissa ja kaupat tarjoavat myös jännittäviä tarjouksia. Todellinen kamppailu kohdistuu yrityksiin, joiden on saatava kuluttajat näkemään tarjontansa.
On itsestäänselvyys, että sähköinen kaupankäynti mullistaa yritysten toiminnan, mutta tämä muutos on todella noussut viime vuonna, mikä tekee tulevaisuuden ennustamisesta vielä vaikeampaa. Sähköinen kaupankäynti on osoittanut toimivuutensa ja välttämättömyytensä vuonna 2020, ja nyt kuluttajien ja yritysten on muokattava tulevaisuuttaan. Mutta epäilemättä tulemme kuulemaan tästä lupaavasta hankkeesta vielä lisää.
Valmistautuminen tulevaisuuteen
Useat yritykset jäivät sähköisen kaupankäynnin aallon ulkopuolelle, eli niiden jälkeen, jotka aloittivat ensimmäisinä tai erittäin aggressiivisesti. Sähköisen kaupankäynnin tulevaisuus ei kuitenkaan ole valmis jatkamaan lineaarista kehitystä, ja sen suhteen voidaan odottaa joitakin nousuja ja laskuja.
Niin paljon kuin ihmiset rakastavat shoppailla verkossa, fyysisten kauppojen kokemusta ei voida helposti kopioida. Myös, kun ostat tuotteen fyysisestä kaupasta, viet sen kotiin maksettuasi eikä sinun tarvitse odottaa sen kotiin toimitusta. Tämän vuoksi ihmiset käyvät edelleen myös kivijalkakaupoissa. Jotta yritykset menestyisivät, niiden pitäisi pystyä vangitsemaan sekä yleisöjä että tarjoamaan nettikuluttajille hyvää vastinetta rahoilleen.
Lisäksi yritysten olisi voitava käyttää digitaalisia työkaluja analysoidakseen ja ennustaakseen markkinoita pysyäkseen trendien mukana ja saadakseen kuluttajat sitoutumaan. Tällä tavalla ne voivat tunnistaa ja ottaa käyttöön parempia kanavia saadakseen yhteyden kuluttajiin.