Muuttuuko ostoskokemuksemme tulevaisuudessa virtuaaliseksi?

Vähittäiskaupassa käydään koko ajan kovempaa kilpailua. Kaupat haluavat luonnollisesti asiakkaita ja erityisesti asiakkaita, jotka säännöllisiä asiakkaita. Erilaiset bonuspalvelut ja kanta-asiakasjäsenyydet kuuluvat lähes jokaisen vähittäiskaupan toimintaan.

Perinteiseksi kutsuttu vähittäiskauppa on kuitenkin saanut tehdä tilaa verkkokaupalle. Hieman hitaan alun jälkeen kuluttajat ovat lämmenneet netissä osteluun, ja yhä useampi tuote tuleekin nyt omien rajojen ulkopuolelta. Miksi ostaa läheltä, jos esimerkiksi naapurimaassa sama tuote on reilusti halvempi? Siksi perinteiset kivijalkakaupat ovat hätää kärsimässä. On pakko keksiä uutta, ja uutta onkin luvassa. Virtual Reality eli VR on tulossa ja nopeasti.

Vähittäiskauppa myllerryksessä

Vähittäiskaupan tulevaisuuden ennustaminen on lähes yhtä vaikeaa kuin osakesijoittamisen tulevaisuuden arviointi. Verkkokaupan raju lisääntyminen on varmasti yllättänyt asiantuntijat, ja netissä ostamisen raju kasvu tulee varmasti jatkumaan tulevina vuosina. Mutta verkkokauppa on sekin jäämässä tulevaisuudessa kakkoseksi, kun virtuaaliset ostoskokemukset valtaavat alaa. Mikä sitten on kaupankäynti virtuaalisen todellisuuden (VR) tai lisätyn todellisuuden (AR) avulla?

Goldman Sachsin mukaan virtuaalinen todellisuus ja lisätty todellisuus on jopa 1,6 miljardin dollarin arvoinen bisnes vuonna 2025. Tilastojen mukaan jopa kaksi kolmesta olisi kiinnostunut kokeilemaan virtuaalista todellisuutta. Ihmiset olisivat siis valmiita muuttamaan ostoskokemustaan virtuaalisen todellisuuden avulla.

Virtuaalisen todellisuuden avulla kuluttaja saa juuri sitä, mitä hän haluaa tai jopa ajattelee. Kun ihminen näkee jonkun tuotteen, hän voi ottaa siitä kuvan ja verkkokauppa etsii välittömästi saman tuotteen kaupastaan. Muutamassa sekunnissa voi haluttu tuote olla ostettu virtuaalisen todellisuuden avulla.

Virtuaalinen todellisuus luo siis kuluttajalle lisää elämyksiä. Vaikka VR ja AR ovat vielä kehitysvaiheessa, on virtuaalinen ostoselämys tulevaisuutta ja erityisen tärkeä kaupoille, jotka kilpailevat yhä kasvavan verkkokaupan kanssa.

Koeaja auto kaupassa

Miltä tuntuisi koeajaa auto jo kaupassa? Useat autonvalmistajat – lähinnä aasialaiset – ovat tuoneet VR-kokemuksen autokauppoihin. Asiakas istutetaan upouuden auton penkkiin, laitetaan VR-lasit päähän ja koeajo on valmis. Virtuaalinen koeajo on niin todellinen, että sen perusteella pystyy tekemään ostopäätöksen.

Käyttämällä uusinta teknologiaa kaupat erottuvat myös muista liikkeistä, esimerkiksi isossa kauppakeskuksessa. Teknologia, esimerkiksi VR-lasit, ovatkin loistava sisäänheittotapa uusien asiakkaiden haalimisessa.

Virtuaalinen todellisuus ja lisätty todellisuus on siis tulevaisuutta vähittäiskaupan saralla. Tärkeintä on kuitenkin sisältö, pelkkä teknologia ei riitä. Kuluttaja ei lähde kokeilemaan uutta teknologiaa ostomielessä, jos sisältö ei ole sitä, mitä kuluttajat juuri sillä hetkellä tarvitsee.

Yksi suurimmista vähittäiskaupan osa-alueista ovat lelut. Virtuaalinen todellisuus voi lisätä lasten leikkikokemusta, kun nykyisten lelujen sekaan lisätään esimerkiksi virtuaalihahmoja leikkikaveriksi. Lasten tuotteet ovatkin suuri markkinapaikka yrityksille, jotka ovat virtuaalisen todellisuuden edelläkävijöitä.

Verkko-ostaminen lisääntyy

On selvää, että yhä enemmän ostoksia tehdään verkossa. Ennustetaankin, että vuoteen 2024 mennessä jopa 60 prosenttia kaikista vähittäiskaupan ostoksista tehdään verkossa. Se tarkoittaa, että vähittäiskaupan yrityksien on löydettävä uusia keinoja saada tuotteensa esille, saada ostokokemukset helpommiksi ja nopeammiksi. Perinteinen housujen selaus yli 200 housun valikoimasta ei riitä, ostoprosessin on oltava kohdennettua ja yksilöllisempää.

Juuri siihen virtuaalinen todellisuus ja lisätty todellisuus on tuomassa ratkaisun, tai ainakin osan ratkaisusta. Nimittäin verkkokaupan uskotaan olevan VR- ja AR-alan suurin kasvun mahdollisuus.

Muutama yritys on jo ottanut käyttöönsä virtuaalisen todellisuuden myyntitarjontaansa. Esimerkiksi IKEAn huonekaluja voi sovelluksen kautta kokeilla, miten esimerkiksi huonekalut sopivat oman kodin tilaan. Niitä voi asetella virtuaalisesti olohuoneeseen eri paikkoihin ja sitä kautta vahvistaa tai heikentää ostopäätöstä.

Virtuaalisen todellisuuden kehitys tarkoittaa myös sitä, että ns. tavallinen kaupankäynti tulee vähenemään seuraavan viiden vuoden aikana. Se ei tule kokonaan loppumaan, sillä edelleen perinteisille vähittäiskaupoille on oma paikkansa. Esimerkiksi elintarvikkeiden ostaminen kokonaan verkossa tai virtuaalisen todellisuuden avulla luodussa ympäristössä on vielä kaukana tulevaisuudessa. Mutta suurin muutos on se, että ostotapahtuma ei tule olemaan enää sidottuna yhteen paikkaan tai aikaan. Ostoksen voi jatkossa todella vaivattomasti tehdä kotisohvalta keskellä yötä.

VR näkyy jo kuluttajille

Monet kuluttajat ovat jo päässeet kokeilemaan virtuaalisen todellisuuden tuomia elämyksiä. Useat museot ovat nimittäin ottaneet VR-lasit käyttöönsä. Niiden avulla voi viedä itsensä paikkaan, josta kyseisen taideteos kertoo, ja näin museossa kävijä voi saada erilaisen kokemuksen kyseisestä teoksesta tai julkaisusta.

Lisäksi pelimaailmassa virtuaalinen todellisuus ja lisätty todellisuus ovat vallanneet alaa jo vahvasti. Koska useimmat VR:n ja AR:n käyttäjät ovat 16–34-vuotiaita, on pelimaailma oikea kohderyhmä yrityksille tuottaa virtuaalista sisältöä. Kuluttajapuolella virtuaalimaailma kukoistaakin juuri viihdekäytössä, erityisesti 3D-pelien kehittämisessä.

Nyt jo suurimmissa kauppakeskuksissa on virtuaalisia pelisaleja, jonne voi mennä pelaamaan ja viihtymään 3D-pelien parissa. Hinnaltaan pelikokemus on vielä kalliimpi kuin esimerkiksi elokuvissa käynti ja keilaustunti, mutta kilpailun koventuessa 3D-pelikokemukset tulevat edullisimmiksi tulevina vuosina.

Virtuaalinen todellisuus maksaa

Yksi virtuaalisen todellisuuden ja lisätyn todellisuuden suurimmista haasteista on sen hinta kuluttajalle. Edelleen VR-teknologia on tavalliselle ihmiselle liian kallis, ja monet eivät näe vielä sen hyötyä, jotta hyppy virtuaaliseen todellisuuteen olisi realistista. Tällä hetkellä virtuaalisen todellisuuden kokemusta voi käyttää älypuhelimien kautta sovelluksissa, mutta kaikkia ominaisuuksia sovelluksilla ei voida esittää. Siksi virtuaalisen todellisuuden ja lisätyn todellisuuden käyttö on vielä varsin yksilöllistä, eikä suureen massatuotantoon ole vielä päästy.

Virtuaalisen todellisuuden rajun nousun voi estää siis vain sen hinta kuluttajalle. Teknologia kehittyy ja tuotteet ovat valmiita ostettavaksi, mutta jos kuluttaja kokee sen käyttämisen liian kalliiksi, virtuaaliseen todellisuuteen ja lisättyyn todellisuuteen panostaneilla yrityksillä on ongelma. VR-laseja ei esimerkiksi pysty massatuottamaan vielä niin paljon, että niiden hinta laskisi kohtuulliselle tasolle.

Jääkö pelkäksi apuvälineeksi?

On ehkä rohkeaa väittää, että ostamme jatkossa lähes kaiken virtuaalisen todellisuuden avulla. Tulevaisuutta se on, mutta ei muutos ei tapahdu 5–10 vuoden sisällä. Mutta jo nyt virtuaalinen todellisuus on tullut vauhdittamaan myyntiä. Virtuaalinen todellisuus näkyy jo vahvasti muilla elinkeinoelämän osa-alueilla. Esimerkiksi sairaaloissa virtuaalisen todellisuuden avulla pystytään kehittämään parempia ratkaisuja ja konsepteja tulevaisuuteen.

Virtuaalinen todellisuus on kuitenkin vahvasti suurten yritysten mielessä, kun he suunnittelevat uusia tapoja lähestyä kuluttajia. Pelkkä sovellus puhelimessa ei enää ole tarpeeksi vahva tapa kertomaan kuluttajalle esimerkiksi uudesta tuotteesta tai mallista. Yritykset haluavat saada kuluttajan kaikki aistit hereille, ja se saadaan parhaiten virtuaalisen todellisuuden avulla.

Kuluttajan kääntäminen 3D-maailmaan ei ole kuitenkaan helppoa eikä halpaa. Suurimmat yritykset ovat kuitenkin vahvasti sitä mieltä, että sen kehittämiseen kannattaa panostaa, sillä VR:n kehitystyöhön pumpataan tällä hetkellä miljardeja euroja. Kuluttajan ostokokemuksen muuttaminen on kutenkin äärimmäisen vaikeaa, koska olemmehan lähes koko elämämme ostaneet vähittäiskaupoista samalla tavalla.

Verkko-ostamisen esiinmarssi on kuitenkin vakuuttanut kaupan alan yritykset siitä, että muutos on mahdollista. Ja verkko-ostamisen raju nousu on kuitenkin tapahtunut melko nopeasti eli viimeisen 10 vuoden aikana. Uuden 5G-verkon avulla virtuaalisen todellisuuden kehitys tulee olemaan räjähdysmäistä, etenkin nuoremman sukupolven keskuudessa.

Se, että virtuaalinen todellisuus ja lisätty todellisuus kokonaan muuttaa ostokokemuksemme, on ehkä liikaa vaadittu. Mutta kaikki tutkimukset viittaavat siihen, että jatkossa teemme ostopäätöksiä yhä enemmän 3D-teknologian ja virtuaalisen todellisuuden maailmassa.